13 Ağustos 2011 Cumartesi

TRT Tosun Paşa Filminde Adile Naşit'i Seksi Bularak Makasladı


'TRT Adile Naşit'i çok seksi buldu herhalde' 
Pazar günü TRT1'de yayımlanan, Kartal Tibet'in yönettiği, başrolünde Kemal Sunal ve Müjde Ar'ın rol aldıkları 1976 yapımı "Tosun Paşa" filminde hamam sahnelerinin makaslanmasına Müjde Ar'dan sert tepki geldi.
Tosun Paşa filminde başrol oyuncusu olan Müjde Ar, TRT'nin filmin sansürlemesine tepkisini Kanal D ekranlarında jüri üyeliği yaptığı Artiz Mektebi adlı programda verdi.

TRT'de başrolünü oynadığı Tosun Paşa filminin 25 dakikalık bölümünün kesildiğini söyleyen Müjde Ar "Şu film 30 senedir oynuyor. Hiç kimsenin aklına böyle bir şey yapmak aklına gelmedi. Ben tabii ki her zaman ki duygumla, birazcık mizaha vurmak istiyorum. Hamam sahnesinde ben bir peştamalla oturuyorum, sadece oturuyorum. Bir tarafım gözükmüyor. Fakat Adile Naşit coşar ve sazlar eşliğinde göbek atar. Herhalde kanal Adile Naşit'i çok seksi buldu. Ben yoksa hiçbir mana göremedim" diyerek TRT'yi eleştirdi

ÇOK YANLIŞ AYIPLIYORUM
Sahnenin kesilmesine tepkisini sürdüren Müjde Ara "Niye kesilir o sahne? İlk defa böyle bir şey oluyor. Acaba dedim Ramazan falan diye mi Adile Naşit göbek atmasın denildi? Hepimiz her anlamda bu sansürcü zihniyetten çok çektik. Bunaldık, bütün bunları geride bıraktığımızı düşünürken, bu tür tuhaf şeylerin yapılmasını doğrusu çok yanlış ve çok ayıp buluyorum." dedi.

AYŞEN GRUDA DA ATEŞ PÜSKÜRDÜ
TRT'de yayınlanan ve makaslanarak 55 dakikaya indirilen Tosun Paşa filminin oyuncusu Ayşen Gruda öfkesini gizleyemedi.

Ayşen Gruda “Aferin onlara çok iyi yapmışlar” diye tepki gösterdi: “Ben kaç senedir oyuncuyum, neden böyle bir şey yaptıklarını anlamadım. Duyunca şoka girdim. Sokakta herkes ‘Sizin filmlerinizle büyüdük’ diyor. Demek ki biz bir yerde hata yaptık. Biz buna tepkimizi koyacağız. İstiyorlarsa başımızı kapatıp hamam sahnesini yeniden çekelim ama Adile abla öldü. Bu zihniyet meselesi, çok söylemek istediğim laf var ama susuyorum. Buna halkın tepki göstermesi gerek. TRT bunu hep yapıyor. Ama zaten TRT fazla seyredilmiyor. Film başka kanallarda oynadığı zaman halkımız o zaman izler.”

Gruda ayrıca “Filmlerimizi oynatıyorlar, paramızı vermiyorlar” diyerek de şikayette bulundu. 

'TRT'NİN BÖYLE BİR HAKKI YOK'
TRT'de sansüre uğrayan Tosun Paşa için sinemacılar bir araya geldi ve bir açıklama yaptı.

10 AĞUSTOS Günü TRT 1 Kanalında gösterime sunulan “Tosun Paşa” isimli sinema eserinin 20 - 25 dakika kısaltılarak gösterime sunulması bir sinema eserine karşı yapılacak büyük bir saygısızlık ve gerçekte 5846 Sayılı Kanun ile korunan eser sahibi manevi haklarının ihlali iken TRT yetkilileri tarafından gerekçe hakkında yapılan açıklamalar, devletin sinema sanatını kullanan bir kurumundan yapılması nedeniyle son derece vahimdir.

5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun 16. Maddesi gereğince “yayım tekniği icabı zaruri görülen” hususlar hariç eserde hiçbir değişiklik yapılamaz. TRT tarafından işlenen eylem yasanın açık ihlalidir. AB müktesebatını kabul ederek eser ve eser sahiplerinin haklarının korunmasını tekeffül etmiş bir ülkenin devlet televizyonu tarafından yapılan işlem ülkemizin insanlarınca da hak edilemeyecek ağır bir hakaret kabul edilmelidir. 

TRT Basın Müşaviri Birol Uzunay’ın “Tosun Paşa”nın sansürlendiği iddiasıyla ilgili olarak yaptığı açıklamada kullanmış olduğu; “Diğer programın yayına girmesi için orada 20-25 dakikalık bir sürenin kısalması gerekiyordu.” ve özellikle, “Yayın hakkı ve bütün uygulamalar bize ait.”

Sözleri anılan ihlalin bilerek ve kasten yapılmış olduğunu göstermektedir. Yayın hakkının TRT’de olması TRT ye filmlerin kısaltılarak gösterilmesi hakkını vermez. Esasen buna yapımcının da izin verme gibi bir hakkı yoktur. Yapılan bir eserin tahribatı niteliğindedir. Yasamızın münhasıran eser sahibine ait olan işleme hakkının özel olarak devredilmiş olması halinde dahi böylesine bir fiile müsaade etmemektedir.

SİNEMA MESLEK BİRLİKLERİ GÜÇ BİRLİĞİ olarak, bu tür ihlallere karşı eskiden olduğu gibi kayıtsız kalmayacağımızı ve hatta daha etkili şekilde karşı koyacağımızı kamuoyuna saygı ile bildiririz.

Atilla Engin(Biroy)
Hasan Özgen(BSB)
Galip Gültekin(Fiyab)
Yılmaz Atadeniz(Sesam)
Mehmet Güleryüz(Setem)
Zeynep Özbatur Atakan(Seyap)
İsmail Güneş(Sinebir)
Erdal Tusunel(Tesiyap)